Followers

Friday, February 11, 2011

tips menghasilkan chilled cheese cake

BUAH CEMPEDAK DI LUAR PAGAR
SAYA BUDAK BARU BELAJAR

salam peepers!

although i'm new in this line, but making chilled cheese cake is my passion! so i wanna share some tips that might help most of u to try ur own recipe n get the most + greatest + nice-est + scrumptious cheese cake everrrr!!! AAAUUUMMMM!!

( `_` )"

  1. whipping cream tak boleh dipukul terlalu lama.. dia akan menjadi terlebih kental dan jika berterusan ia akan menjadi liquid semula. in this case, juz beat the whipping cream again till produce stiff peak.
  2. setengah recipe memerlukan anda memukul whipping cream sekali dengan cream cheese batter. jika ada terlebih beat, dan ia mengental dengan 'dasyat', anda boleh campurkan setengah cawan fresh milk untuk mendapatkan adunan yang 'mengalir' semula
  3. untuk crust, boleh gantikan biscuits' crust dengan apa2 kek yang seswai. u can use any kind of biscuits, tak semestinya ikut recipe 100%.
  4. crust yang menggunakan biskut mudah lerai? it means the mixture tak cukup butter. certain recipies asks u to prepare the crust with 2:1 portion (2 for biscuits n 1 for butter). ekceli, jumlah penggunaan butter bergantung kepada jenis biskut.. hi fiber biskut memerlukan lebih byk butter. so, how to make sure u are having the right mixture? setelah biskut yg telah hancur dicampur dengan butter (room temp.), cuba kepal2kan dia.. if kepalan tersebut berjaya meng-kepal tanpa terlerai dengan mudah, means campuran butter sudah mencukupi.. memang ia akan terlerai juga, but what i mean is kepalan tadi dapat stick together bila nak mampatkan dalam springform nanti.
  5. untuk memotong chilled cheese cake tanpa menghasilkan potongan yang menggerutu, gunakan pisau yang telah dilayurkan atas api or direndam dengan air panas.
  6. ada setengah petua mengamalka meletak kain yg direndam dengan air panas di sekeliling springform untuk memudahkan pemisahan dinding kek dari springform.. but for me, saya prefer masukkan chilled cheese cake dalam fridge sampai bahagian tepi kek itu keras macam ice, then buka springform - anda akan mendapat permukaan dinding cake yg licin! (perlu dilakukan sejam sebelum dihidang yeh!)
  7. buah lemon tidak ada atau terlalu mahal? boleh gantikan dengan limau nipis or beli saja lemon essence..
  8. gelatin yang halal adalah dari brand NONA dan Edible Gelatin HPA... brand lain tak pasti ke-halal-an nya... penggunaan gelatin akan mengekalkan bentuk chilled cheese cake hingga suhu persekitaran mencecah 35 darjah celcius saja..
  9. jika anda membuat oreo cheese cake, buat sehari sebelum dihidangkan. ini kerana oreo masih keras dan kek sukar dipotong dengan cantik. jika disimpam semalaman, oreo sempat menyerap moisture dari kek dan menjadi lembut serta mudah dipotong.
  10. apa2 chilled cheese cake biasanya lebih sedap rasanya jika dibiarkan sejuk semalaman
hurm.. setakat ni, itu saja yang saya ingat.. hehe! kalo ada lagi tips, saya akan kongsi lagi ngan u ols ya! selamat mencuba dan selamat beramal!

No comments: